...

Audyt SEO strony internetowej w 15 krokach

audyt seo strony online
Ocena wpisu:
5/5

Dzisiaj pokażę Wam dokładnie, jak przeprowadzić audyt SEO strony online w 2020 roku.

W rzeczywistości jest to ten sam proces, który pomógł mi zwiększyć ruch organiczny o 38,35% w ciągu ostatniego roku.

Poniższe punkty pomogą również na weryfikację agencji SEO jeśli zleciłeś pozycjonowanie firmie z zewnątrz

Jeśli więc chcesz uzyskać wyższe pozycje w Google, pokochasz poniższe proste kroki w tym przewodniku.

 

Spis treści

 

Audyt SEO strony. Co to jest?

Audyt SEO to nic innego jak dogłębna analiza strony internetowej i tego co wokół niej pod kątem najważniejszych elementów decydujących o  jej pozycji w wyszukiwarce Google na konkretne słowa kluczowe. Audyt SEO ma na celu znalezienie tych elementów, które trzeba poprawić, aby strona www pojawiała się w wynikach wyszukiwania Google na jak najwyżej.

To tyle jeśli chodzi o formułkę, a teraz do rzeczy.

Krok 1: Sprawdź, czy Twoja strona www jest przyjazna dla urządzeń mobilnych

Pozycjonowanie na urządzeniach mobilnych jest ważniejsze niż kiedykolwiek.

Czemu?

Po pierwsze, Ponad połowa wyszukiwań w Google pochodzi z urządzeń mobilnych.:

pozycjonowanie mobilne

Po drugie, firma Google niedawno zaczęła używać swojego algorytmu Mobile First .

google mobile first

Oznacza to, że Google używa teraz mobilnej wersji Twojej witryny do wyszukiwania na urządzeniach mobilnych i komputerach.

Pytanie brzmi:

Skąd wiesz, czy Twoja witryna jest dostosowana do komórek?

Użyj narzędzia Google do testowania optymalizacji mobilnej .

test mobile first

Po prostu wklej link do swojej strony na której przeprowadzasz audyt SEO i… zobacz, czy Google uważa Twoją witrynę za zoptymalizowaną pod kątem urządzeń mobilnych.

Krok 2: Audyt SEO: Upewnij się, że Google indeksuje JEDNĄ wersję Twojej witryny. Audyt SEO

Czy wiesz, że możliwe jest zaindeksowanie różnych wersji witryny w Google?

To prawda.

Na przykład tutaj są 4 różne wersje tej samej witryny:

  • http://twojastrona.pl
  • https://twojastrona.pl
  • http://twojastrona.pl
  • https://twojastrona.pl

Dla ciebie i dla mnie te adresy URL są prawie takie same.

Ale nie do Google.

Jeśli nie przekierujesz tych wersji poprawnie, Google uzna je za całkowicie oddzielne witryny .

A to bardzo źle

Na szczęście łatwo to sprawdzić… i naprawić.

Po prostu wpisz każdą z 4 różnych wersji w przeglądarce.

Wszystkie powinny znaleźć się pod tym samym adresem URL:

właściwy url strony

Krok 3: Audyt SEO strony: Przyspiesz swoją witrynę

Kilka lat temu Google potwierdziło, że szybkość ładowania Twojej witryny jest czynnikiem rankingowym .

szybkość strony internetowej

Niedawno wydali nową aktualizację, która sprawia, że prędkość jest jeszcze większa:

audyt seo szybkość strony

Oto jak sprawić, by Twoja witryna ładowała się NAPRAWDĘ szybko:

Najpierw wyczyść kod HTML swojej witryny.

Możesz łatwo sprawdzić szybkość strony przy użyciu np. narzędzia GT Metrix

gt metrix test szybkości

Wskazówka dla profesjonalistów: nie tylko analizuj swoją stronę główną. Pamiętaj, aby przetestować także popularne strony w swojej witrynie, takie jak posty na blogu, strony usług i strony kategorii.

Zmniejsz swoje obrazy

Ogromne obrazy mogą sprawić, że Twoja witryna dosłownie się zatrzyma.

Dlatego zalecam kompresowanie obrazów za pomocą narzędzia takiego jak Kraken .

Jeśli masz stronę na WordPress to zobacz jakich obecnie wtyczek przyśpieszających stronę używam.

Krok 4: Audyt SEO: znajdź i usuń tzw. „strony zombie”

Wpisz swoją domenę site:twojawitryna.com w Google:

audyt seo strony zombie

To pokaże, ile stron zostało zindeksowanych przez Google. Też się zdziwiłeś, że sporo prawda?

Jeśli ta liczba jest wyższa niż myślałeś, nie jesteś sam .

W rzeczywistości…

Wiele witryn ma 50-75% WIĘCEJ zindeksowanych stron, niż można by się spodziewać.

(Nazywam te dodatkowe strony „stronami zombie ”)

Jak się okazuje, usunięcie Zombie Pages może zapewnić DUŻO bardziej organiczny ruch.

Wbrew powszechnej Google jasno się wyraziło, że więcej treści nie poprawi pozycji Twojej witryny :

tresci

A kiedy usuwasz Zombie Pages, dajesz Google to, czego chce .

Wskazówka dla profesjonalistów : Usunięcie stron zombie znacznie ułatwia również resztę tego audytu SEO. Mniej stron = mniej problemów

Oto najpopularniejsze typy stron zombie:

  • Archive pages
  • Strony kategorii i tagów (WordPress)
  • Strony wyników wyszukiwania
  • Strony/wpisy z małą ilością słów (<50 słów)

Co prowadzi nas do kolejnego kroku naszego audytu strony online:

Krok 5: Znajdź i napraw problemy z indeksowaniem.

Następnie czas znaleźć strony internetowe, których Google nie indeksuje.

Aby to zrobić, uruchom starą dobrą Google Search Console .

Raport „Stan w indeksie” zawiera listę stron, których z jakiegoś powodu nie mogą zindeksować.

Aby dokładnie sprawdzić, czy wszystko jest OK, polecam bezpłatne narzędzie SEO o nazwie Screaming Frog .

Screaming Frog indeksuje Twoją witrynę w taki sam sposób, jak Google. I informuje o stronach, do których nie ma dostępu. Jeśli więc znajdziesz stronę, która jest zablokowana, sprawdź dokładnie, czy ma być zablokowana.

Krok 6: Sprawdź swój ruch organiczny

Teraz czas sprawdzić, ile uzyskasz ruchu organicznego.

Aby to zrobić, przejdź do Google Analytics  i kliknij w pozyskiwanie – organic search i zobacz ile osób odiwedziło Twoją stronę z ruchu organicznego.

Następnie ustaw daty na ostatnie 6-8 miesięcy.

Zobaczysz, czy ruch organiczny zmierza we właściwym kierunku: CZY ZMIERZA W GÓRĘ.

Jeśli Twój ruch organiczny jest płaski (lub spada), nie martw się .

Celem tego kroku jest po prostu ustalenie wzorców.

Po zakończeniu tego audytu SEO sytuacja powinna zacząć się poprawiać.

Bo czas na kolejny WAŻNY krok:

Krok 7: Optymalizacja SEO na stronie

Nie jest tajemnicą, że SEO optymalizacja na stronie jest bardzo ważne.

Prawdopodobnie nie masz czasu na optymalizację każdej strony/wpisu w swojej witrynie.

Na szczęście nie musisz .

Oto, co należy zrobić:

Najpierw zidentyfikuj 5 najważniejszych stron .

Mogą to być strony, które:

  • Kierują na ważne słowo kluczowe
  • Mają mniejszy ruch niż kiedyś
  • Zajmuje już dobrą pozycję… ale ma potencjał, by pokonać pierwszą piątkę w Google
  • Zawierają dużo wartościowego kontentu

Jeśli masz stronę na WordPress, większość rzeczy przy optymalizacji SEO ogarniesz przy użyciu wtyczki SEO Yoast

Jeśli planujesz budowę strony na WordPress wybierz szybki i zoptymalizowany motyw WordPress.

Ze swojej strony rekomenduje te które są kompatybilne z edytorem stron Elementor, dzięki czemu budowa i edycja strony na WordPress jest banalnie prosta.

Jeśli masz problem przy tworzeniu strony internetowej na WordPress, odezwij się, chętnie pomogę:)

Zobacz moje wskazówki dotyczące optymalizacji SEO na stronie:

Jeśli NAPRAWDĘ brakuje Ci czasu i nie masz czasu na wdrożenie wszystkiego z filmu, skup się na tych 5 strategiach:

  • Uwzględnij słowo kluczowe w tagu tytułu
  • Umieść słowo kluczowe w pierwszych 100 słowach
  • Dodaj ponad 5 linków zewnętrznych
  • Dodaj ponad 5 linków wewnętrznych
  • Użyj słów kluczowych LSI

Jeśli nie wiesz na jakie słowa kluczowe optymalizować SEO zobacz mój film jak te słowa znaleźć:

Gdy te strategie są już gotowe, przejdźmy od razu do kroku 8:

Nie ma co do tego wątpliwości:

Linki zwrotne są nadal NAPRAWDĘ ważne.

W rzeczywistości badanie 1 miliona wyników wyszukiwania wykazało, że linki zwrotne korelują z rankingami bardziej niż jakikolwiek inny czynnik:

linki zwrone

A teraz czas przeanalizować swój profil linków zwrotnych.

Oto jak:

Najpierw wprowadź swoją stronę główną do narzędzia do analizy linków zwrotnych.

(W tym kroku używam Ahrefs . Ale możesz też użyć Majestic SEO lub Moz Pro )

Otrzymasz raport dotyczący swoich linków.

Następnie sprawdź domeny odsyłające i Domain Authority.

Odsyłające domeny = liczba różnych witryn internetowych, które prowadzą do Ciebie.

Rzuć również okiem na swoje Domain Authority.

Domain Authority informuje, jakie uprawnienia ma Twoja witryna … w oparciu o kombinację ilości ORAZ jakości Twoich linków zwrotnych.

Broken Links są szkodliwe dla wygody użytkownika… co MOŻE zaszkodzić SEO.

Oto jak naprawić uszkodzone linki w witrynie:

Po pierwsze, znajdź uszkodzone strony w swojej witrynie, których Google nie może zindeksować.

Możesz znaleźć te informacje w „ Raporcie indeksowania ” Google Search Console .

I może się okazać, że zobaczysz strony błędu 404.

Czasami usuwałeś strony z jakiegoś powodu (na przykład: usuwałeś kilka stron Zombie).

Jeśli tak, nie musisz nic robić. Google ostatecznie przestanie zgłaszać te uszkodzone strony jako problemy.

Ale jeśli Google nie może uzyskać dostępu do strony, którą chcesz uszeregować, oczywiście chcesz jak najszybciej przywrócić tę stronę.

Następnie użyj narzędzia, aby znaleźć uszkodzone linki wewnętrzne i zewnętrzne np. Broken Link Check .

Krok 10: Analiza konkurencji

Teraz czas na szpiegowanie konkurencji.

Oto jak to zrobić:

Najpierw znajdź najlepsze słowa kluczowe konkurencji.

Możesz łatwo znaleźć te informacje za pomocą SEMrush…

Nie trzeba dodawać że:

Jeśli twoi konkurenci zajmują pozycję w rankingu dla tych słów kluczowych, Ty też masz dużą szansę na wysokie pozycje w Google

Po drugie, sprawdź strony/wpisy, które są sklasyfikowane wysoko w Google pod kątem tych terminów.

Następnie zastanów się, co łączy te strony. W ten sposób wiesz, jaki rodzaj treści najlepiej sprawdza się w Twojej niszy.

I zazwyczaj są to strony/wpisy które posiadają dużą ilość tekstu (ponad 2000 słów), są atrakcyjne dla oka; maja dużo zdjęć, ikon, grafik, filmów itp.

Co masz zrobić? Napisać jeszcze dłuższą i bardziej atrakcyjną treść, linkuj do innych stron z wysokim autorytetem, linkuj wewnętrznie. I to jest właśnie kolejny krok:

Krok 11: spraw, aby Twoje treści były 10x lepsze

W kroku 7 zoptymalizowałeś swoje najważniejsze strony pod kątem SEO.

A teraz czas ulepszyć zawartość tych stron 10x.

Czemu?

To proste:

Aby uzyskać wysokie pozycje w 2020 r., Twoje treści muszą być naprawdę DOBRE.

Dzięki temu oto jak ulepszyć te strony 10x:

1. Pisz BARDZO krótkie wprowadzenia.

Nikt nie chce czytać długich wstępów/wywodów w „zbitym” tekście.

2. Małe akapity.

Ludzie nie czytają od deski do deski. „Skanują” wzrokiem tekst skupiając się wzrokiem na nagłówkach, obrazkach ikonkach.

Małe akapity pomagają  lepiej konsumować zawartość na Twojej stronie.

3. Wiele podtytułów/nagłówków.

Podtytuły pomagają podzielić treść na łatwe do przyswojenia fragmenty, Używaj nagłówków najlepiej od H2 do H4.

4. Korzystaj z materiałów wizualnych, obrazów i wideo

Multimedia sprawiają, że Twoje treści są ZNACZNIE bardziej atrakcyjne.

(Ponadto wizualizacje pomagają ludziom uczyć się i rozumieć)

Krok 12:

Zadbaj o dobrą strukturę Twojej strony.

Jak się okazuje, architektura Twojej witryny jest NAPRAWDĘ ważna dla SEO.

Czemu?

Dwa powody:

Po pierwsze, struktura Twojej witryny ułatwia wyszukiwarkom znajdowanie i indeksowanie wszystkich stron.

Kiedy struktura Twojej witryny to wielki bałagan, Google będzie miał problem ze znalezieniem wszystkich Twoich stron.

Ale gdy architektura witryny łączy ze sobą strony, Google może łatwo znaleźć i zindeksować całą witrynę.

Po drugie, struktura Twoje strony informuje Google, które strony w Twojej witrynie są najważniejsze.

Ogólnie rzecz biorąc, im bliżej strony głównej znajduje się strona, tym jest ważniejsza.

Dlatego wszystkie linki do najważniejszych dla mnie wpisów stron mam zamieszczone na stronie głównej, tak aby przeklikanie do nich nastąpiło w max 3 klikach od strony głównej. Możesz to zrobić np. linkowaniem wewnętrznym tekście lub np. zamieścić w pasku bocznym ważne dla Ciebie wpisy jak u mnie: 

linkowanie wewnętrzne seo

Dopóki użytkownicy mogą dotrzeć do dowolnej z Twoich stron za pomocą maksymalnie 3 kliknięć, jesteś dobry.

Krok 13: Promuj post „techniką wieżowca”

A cóż to, zapytasz. Już odpowiadam

Wpisz w Google swoje słowo kluczowe na które chcesz się wypozycjonować. 

I sprawdźmy teraz pierwsze strony, które się pojawiły. Dla przykładu wstawiam zrzut z wyników w google dla frazy „audyt seo”:

audyt seo strony www online

Pod te słowo kluczowe właśnie pisze ten post, i chcę by niebawem (a może już) był on w pierwszej trójce na słowo „audyt seo”.

Zanim napisałem ten wpis przeanalizowałem strony które pojawiają się na 1 stronie na tą własnie frazę.

Treść którą tam znalazłem nie zawierała nic specjalnego. Raczej reklamowa papka niż porady jak zrobić audyt seo strony online.

Jeśli już widzisz pierwsze strony strony na Twoją frazę kluczową to…

Opublikuj zawartość, która jest 5x lepsza niż to, co znalazłeś.

Wreszcie nadszedł czas, aby promować swój post.

To jest kluczowe.

Kiedy Google widzi sporo ludzi (i linków) napływających do Twojej strony internetowej, to ma jasny znak: „Ta witryna ma spory nagły ruch. Musimy teraz wysłać tam Google bota ”.

(Jak wspomniałem wcześniej, pomaga to Google szybko przetworzyć wszystkie zmiany wprowadzone w witrynie).

W moim przypadku wysłałem newsletter do moich subskrybentów, dałem linki na Facebooku, Linkedin i Youtube.

Krok 14: Linkuj wewnętrznie

Linkowanie wewnętrzne to jedna z najbardziej niedocenianych strategii SEO.

Pytanie brzmi:

W jaki sposób we właściwy sposób tworzysz wewnętrzne linki?

To proste:

Upewnij się, że umieszczasz jak najwięcej linków do stron o wysokim priorytecie.

Teraz twoja kolej

To wszystko w przypadku tego procesu audytu SEO.

A teraz chciałbym usłyszeć od Ciebie:

Czy masz jakieś pytania dotyczące tego procesu?

A może masz fajną wskazówkę, której tutaj nie zamieściłem.

Tak czy inaczej, daj mi znać, zostawiając teraz komentarz poniżej.

Mój Kurs WordPress

Chcesz nauczyć się Tworzyć strony www samodzielnie? Już jest mój autorski kurs tworzenie stron na WordPress. Prawie 11 godzin praktycznej wiedzy z zakresu tworzenia stron www. Kurs przeznaczony zarówno dla osób początkujących jak i tych, którzy chcą tworzyć strony zawodowo.

Prezent na do widzenia

Ebook: TOP 10 Wtyczek WordPress

Wpisz poniżej swój adres Email:

Udostępnij na Facebook
Udostęnij na Twitter
Udostępnij na Linkedin

8 thoughts on “Audyt SEO strony internetowej w 15 krokach”

  1. Darku, ale chyba jest błąd w tekście. Zamiast:
    http://twojastrona.pl
    https://twojastrona.pl
    http://twojastrona.pl
    https://twojastrona.pl
    moim zdaniem powinno być:
    http://twojastrona.pl
    https://twojastrona.pl
    http://www.twojastrona.pl
    https://www.twojastrona.pl
    Jeśli się mylę, to przepraszam.
    Analizuje zawsze wszystko dość dokładnie, żeby zrozumieć temat, a nie przelecieć go i zapomnieć i coś mi tu nie grało 🙂
    Ale materiał jako całość MEGA pomocny za co bardzo dziękuję 🙂

  2. Jesteś super gość nawet nie zdajesz sobie sprawy jak bardzo pomagasz. Ja jestem świeży laik. Pierwszy raz tworzyłem stronę a dokładniej sklep e-commerce i nadal mam problemy z seo i elementorem. Postawiłem sklep na OceanWP a Twoje treści są dla mnie mega pomocne. Adres strony prestizsklep.pl Pozdrawiam

  3. Dzieki za mail Darku. Mozesz mi zdradzic tajemnice jak usunac te strony zoombie? U mnie wyswietla prawie 180 z czego jest ich w rzeczywistosci mniej niz 30 razem z postami.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przewiń do góry