Spis treści
Jeśli współpracujesz z agencją SEO, której zleciłeś pozycjonowanie, to aby ta współpraca była efektywna i wymierna należy regularnie weryfikowałaś jej działania.
Poznaj 3 najważniejsze aspekty, na które powinieneś zwracać uwagę współpracując z agencją SEO.
SEO to dość specyficzna kategoria szeroko pojętego marketingu, gdyż na efekty firm , które pozycjonują strony trzeba czasem czekać kilka miesięcy.
Dla klientów jest też niezrozumiała; zazwyczaj nie mają pojęcia jakie działania SEO są realizowane, i czy w ogóle są realizowane. Nie mając podstawowej wiedzy, ciężko jest klientowi stwierdzić, czy usługodawca wywiązuje się z umowy.
Jak zatem weryfikować działania Agencji SEO i na co zwrócić uwagę?
Poniżej postaram się w 3 punktach wskazać najważniejsze aspekty które należy weryfikować.
1. Ruch organiczny oraz widoczność strony w Google
To podstawa. Należy regularnie kontrolować i weryfikować widoczność strony czy sklepu w wyszukiwarce Google. To podstawa, by stwierdzić, czy agencja SEO rzetelnie wywiązuje się ze swojej umowy.
Oczywiście mogą zdarzać się lokalne spadki widoczności, ale trend w szerszym horyzoncie czasowym musi być wzrostowy.
W celu weryfikacji można skorzystać np. z aplikacji Senuto, gdzie mamy moduł analiza widoczności. Inne tego typu narzędzia to Semrush, Google Search Console.
Podczas weryfikacji należy sprawdzić, czy generowany ruch organiczny jest skierowany na odpowiednie frazy.
Podczas badania ruchu organicznego, należy również sprawdzić i oddzielić ten generowany przez pozycjonowanie stron od ruchu z kampanii reklamowych czy pochodzącego z Social Media.
Taką analizę można zrobić np. w Google Analitycs.
2. Sprawdź zaangażowanie Agencji
Chodzi tu o prokliencką postawę firmy pozycjonującej . Ma to wpływ na komfort klienta jak wymierne efekty działań SEO.
Jeśli Agencja Marketingowa jest „dostępna”, a pozycjoner odpowiada na pytania, wyjaśnia wątpliwości, tłumaczy planowane i prowadzone działania w kampanii to klient łatwiej zrozumie cały proces pozycjonowanie bloga, strony, oraz będzie w stanie elastycznie dostosować swoje potrzeby ro rynku.
Zaangażowanie pozwoli na lepszą optymalizację działań agencji.
3. Raportowanie prac.
Regularne raporty dotyczące prac do podstawowe oczekiwanie od firm pozycjonerskich.
Takie regularne sprawozdania powinny zawierać aktualną sytuację pozycjonowanej strony internetowej; jej widoczność, ruch organiczny i inne ważne wskaźniki.
Raport SEO powinien zawierać:
– widoczność ogólna w wyszukiwarce
– widoczność strony internetowej na najważniejsze kluczowe frazy
– wskaźnik spadków i wzrostów widoczności na na konkretne frazy kluczowe
– dokładną liczbę unikalnych użytkowników z wyników wyszukiwania
– procentowy diagram źródeł pochodzenia ruchu dostępny np. w Google Analitycs
– analiza ruchu, który prowadzi do konkretnych zakładek na stronie.
Im dokładniejszy raport, tym lepiej będziesz mógł określić, czy agencja SEO wywiązuje się z umowy.
Jaką Agencję SEO wybrać
Nie ma progu wejścia do tego zawodu i tak naprawdę każdy może zostać pozycjonerem, przez co sporo jest na rynku niezweryfikowanych agencji. Branża SEO jest dość specyficzna i niezrozumiała dla większości osób. Budzi to podejrzenia w stosunku do firm pozycjonerskich.
Jakiś czas temu pojawiło się w świecie SEO dość ciekawe narzędzie. SEO Match. Stoi za nim polski projekt Senuto.
Senuto gromadzi miliony danych pozycjonowanych stron w kilkuset kategoriach, dzięki czemu ma informacje , które agencje SEO są skuteczne w pozycjonowaniu stron.
Dzięki temu algorytmowi, klient może wybrać odpowiednią agencję do swoich oczekiwań.
I co istotne: to narzędzie darmowe.
Na uwagę zasługuje fakt, że w bazie znajdują się agencje o min. 2 letniej historii.
Jeśli szukasz dobrej agencji na Twoim lokalnym rynku, wpisz w wyszukiwarce Google frazę ” pozycjonowanie + Twoje miasto” (np. pozycjonowanie wrocław) i sprawdź opinie firm w Google Moja Firma
Rzetelna i miarodajna ocena działań firm pozycjonerskich nie jest łatwa. Mam nadzieję że powyższe 3 punkty pomogą Ci właściwie ocenić działania.
Bardzo ciekawie opisany problem, który w sumie już jest znany od pewnego czasu. Niestety osoby zlecające pozycjonowanie nie bardzo zdają sobie sprawę z tego jakie działania musi agencja czy freelancer podjąć i również nie wiedzą jak mierzyć te działania. Nawet przesyłanie raportów co miesiąc niewiele mówi takiemu przedsiębiorcy.