Pozycjonowanie SEO kanału i filmów wideo na Youtube 2021

Ocena wpisu:
5/5

Spis treści

Prowadzenie i pozycjonowanie filmów oraz kanału YouTube

Pozycjonowanie Youtube optymalizacja wideo SEO to najważniejszy czynnik decydujący o sukcesie kanału na Youtube.

Odważyłeś się i założyłeś wymarzoną firmę, posiadasz już nawet własną stronę internetową, profil na facebooku jednak nowych klientów z „internetów” jest jak na lekarstwo.

Zastanawiasz się jak pozyskać klientów na dużą skalę? Podpowiem Ci, załóż swój własny kanał na YouTube i zacznij go promować.

A właściwie dlaczego tego jeszcze nie zrobiłeś?
Własny kanał na YT pozwala do dotarcie do milionów odbiorców, którzy mogą stać się potencjalnie Twoimi klientami. Co najważniejsze, jest to zupełnie darmowa forma ekspozycji swojej działalności.

Raz wrzucony film pracuje na swojego twórcę cały czas.

Uważam, że w Polsce wideo SEO (czyli optymalizacja i pozycjonowanie filmów w wyszukiwarce Youtube) i promowanie swoich produktów i usług na YouTube jest bardzo zaniedbane zwłaszcza przez małe i średnie firmy. A szkoda bo to wciąż „błękitny ocean” w Polsce.

Prawie nikt tego nie robi. A szkoda; bo do ugryzienia jest spora część tego tortu.
Świadomość potencjału promocji przy pomocy wideo na Youtube na szczęście się zmienia i widzimy coraz więcej nowych kanałów „firmowych”.

Prowadzone są one jednak nieumiejętnie. Zazwyczaj „działalność” sprowadza się do kilku filmów po nagraniu których właściciele nie widząc natychmiastowej gratyfikacji zniechęcili się do dalszej pracy.
Prowadzenie kanału na Youtube to proces długofalowy i potrzeba około roku regularnego „wrzucania” wideo (powiedzmy raz na tydzień), by zobaczyć efekty w formie pozyskania nowych klientów.

Optymalizacja SEO Youtube

Pamiętać należy, aby publikowane treści były zoptymalizowane pod SEO. Inaczej filmy nie trafią do potencjalnego odbiorcy

Systematycznie twórz nowe filmy

Jeśli chcesz uzyskać więcej wyświetleń, subskrybentów i ruchu na swoją stronę z YouTube, systematycznie i cierpliwie nagrywaj i dodawaj nowe filmy. Efekty (pierwsi realni klienci) przyjdą po ok 20-30 filmach. To dużo, tak wiem, ale opłaca się być konsekwentnym.

Tak było w przypadku mojego kanału. Prowadzę największy w Polsce kanał dotyczące tworzenia stron na WordPress. Po przekroczeniu ok. 40 filmów, pojawili się pierwsze zapytania o oferowane przez nas usługi: tworzenie stron www, czy optymalizacja SEO.

A z czasem było ich tak dużo, że przestawiłem główny cel prowadzenia kanału z pozyskiwania klientów na nasze usługi, na promowanie naszych kursów m.in. tworzenie stron, dzięki czemu każdy samodzielnie może stworzyć swoja stronę.

Własny kanał na Youtube. Od czego zacząć?

Bardzo ważna uwaga – pozycjonowanie  YouTube 2021 rozpoczyna się od badania słów kluczowych wideo. Słowa kluczowe, czyli frazy jakie wpisują użytkownicy YT w wyszukiwarce filmów. Optymalizacja wideo  SEO Youtube słów kluczowych to istotna część SEO na YouTube.

Pierwszym krokiem jaki musisz wykonać, jest wygenerowanie dużej listy potencjalnych słów kluczowych kanału na Youtube, z których wybierzesz te najistotniejsze.

Youtube sam podpowiada pomysły na słowa kluczowe wokół których należy zoptymalizować wideo SEO. Wpisz interesującą Cię frazę, a otrzymasz podpowiedzi na słowa kluczowe:

youtube seo słowa kluczowe

Krótko mówiąc: należy nagrywać filmy na te tematy, które użytkownicy wyszukują w Google , czy na Youtube. Polecam darmowe rozszerzenie do przeglądarki Chrome o nazwie VidIQ, które pomoże znaleźć odpowiednie pomysły na filmy oraz zoptymalizować Twoje filmy.

Najczęściej wyszukiwane frazy na Youtube

Wpisz daną frazę w wyszukiwarkę Youtube i zobacz filmy, które wyświetlają się jako pierwsze. Podpatrz jakie mają tytuły, opisu, tagi (jakie słowa kluczowe są w nich zawarte) Pomoże Ci w tym właśnie rozszerzenie VidIQ. Oceń wartość merytoryczną filmów i … nagraj coś lepszego. I nie chodzi tu o jakość wideo, aby Twój film przypominał hollywoodzką produkcję tylko o wartość dla odbiorcy.

Poniżej grafika ilustrująca działanie VidIQ podpowiadające tagi:

tagi youtube seo

Początkujący twórcy za bardzo skupiają się na jakości filmów. Myślą, że nagrywanie wideo wiążę się z profesjonalnym studio itp. Dobry dźwięk wystarczy. Najważniejsza jest wartość, którą dajesz.

Telefon który masz w kieszeni na początek w zupełności wystarczy
Innym sposobem, który jest kopalnią pomysłów na nowe wideo i, który polecam bo sprawdził się w przypadku naszego kanału jest podpatrzenie zagranicznych kanałów dotyczących podobnej do naszej działalności. Zobacz to co cieszy się popularnością w innych krajach, a czego nie ma na rodzimym Youtubie. Masz gotowe pomysły na swoje filmy. Dodatkowo widzisz liczbę wyświetleń, wiec wiesz które filmy są najbardziej popularne. Można więc założyć, że na Twoim polsko języcznym kanale również będą cieszyły się popularnością. Osobiście śledzę 5 popularnych kanałów ze swojej branży i nagrywam na te same tematy, tylko że po Polsku.
I powtórzę się: w Polsce mało kto to robi, bo jest to żmudna systematyczna praca. Ale konkurencja praktycznie zerowa, więc kto pierwszy ten lepszy.

Optymalizacja wideo SEO Youtube

Jeśli już wiesz na jakie tematy nagrać film, czego wyszukują użytkownicy YT, to czas zabrać się do nagrywania filmów. Jeśli chcesz, aby Twoje filmy były wysoko w wyszukiwarce YouTube, pamiętaj aby nagrywać długie filmy: minimum 25 min. Istotne jest tu, aby utrzymać uwagę odbiorcy przez pierwsze 15 sekund. W tym czasie musisz zachęcić, zaintrygować swojego widza by zobaczył film dalej. Nie składaj obietnic bez pokrycia.

Jeśli oferujesz określoną wiedzę w filmie – daj ją. Mów trochę szybciej niż zwykle. Na początku filmu wypowiedz słowa kluczowe na które optymalizujesz swoje filmy (Youtube to „usłyszy”), a następnie poproś widza o komentarz, polubienie i subskrypcję. Jeśli ktoś zostawi komentarz, wysyła mocną wiadomość do YouTube, że prawdopodobnie podobał mu się Twój film (lub przynajmniej był nim zainteresowany)

Zachęć też na początku filmu do interakcji: subskrypcji Twojego kanału, czy zostawienia komentarza – to faktory, które decydują o tym, czy Youtubę będzie promował Twoje filmy w swoim algorytmie.

Zobacz także moje zestawienie TOP 10 najlepszych wtyczek SEO i Content Marketingowych do przeglądarki Chrome.

Pozycjonowanie filmów na Youtube – utrzymaj uwagę widza

Jeśli Twój film zatrzymuje ludzi na YouTube, to serwis ten wypozycjonuje go wyżej w wynikach wyszukiwania. W końcu YouTube chce, aby ludzie pozostali na platformie, aby klikali reklamy. A jeśli pomożesz im w tym celu, będą promować Twój film. Proste prawda?

A jeśli ktoś zasubskrybuje Twój kanał po obejrzeniu Twojego filmu, wówczas wysyła ogromny sygnał, że masz niesamowity film. Poproś również widza o udostępnienie Twojego filmu na kanałach społecznościowych. YouTube widząc, że ludzie rozpowszechniają informacje o Twoim filmie, pomyśli: „To musi być niesamowita treść!”, więc zapewnia Ci wzrost w rankingach.

Pozycjonowanie  filmów na Youtube: optymalizacja SEO tytułu oraz opisu Twoich filmów

Pamiętaj również, że tytuł Twojego filmu ma zachęcić widza do kliknięcia . Tytuł musi intrygować, zachęcać, dawać obietnicę. To spowoduje wzrost CTR, czyli współczynnik kliknięć. Oczywiście im wyższy CTR, tym lepiej.

Poniżej przykład mojej miniatury „zachęcającej do kliknięcia”:

Zadbaj o profesjonalny Branding Twojego kanału

Bardzo ważny jest Branding Twojego kanału. Wszystko musi być spójne. Stwórz atrakcyjne, zrobione w jednym stylu miniatury Twoje filmu. Miniatury muszą zachęcać do kliknięcia. Im wyższa klikalność miniatur filmów, tym wyżej one będą w wynikach wyszukiwania.

W moim przypadku postawiłem na jeden kolor i wszystkie miniatury oraz okładka kanału są ze sobą spójne

kanał o wordpress na youtube

Filmy na kanale pogrupuj na playlisty tematyczne. Dobrym pomysłem jest zrobienie jako pierwszej playlisty, takiej by wyświetlała najpopularniejsze Twoje filmy.

youtube playlisty

Zadbaj również o opis SEO Twojego kanału na Youtube; zamieść tam słowa kluczowe SEO Twojego kanału oraz tagi najlepiej opisujące Twój kanał:

opis kanału na youtube

Bardzo ważny jest również tytuł oraz opis SEO Twojego filmu ponieważ pomoże on YouTube i Google zrozumieć kontekst Twojego filmu. Im lepiej zrozumieją Twój film, tym wyższa będzie Twoja pozycja w rankingu (i tym częściej będziesz się pojawiać na pasku bocznym Sugerowane wideo).

I tu kilka wskazówek. Tytuł SEO filmu na Youtube musi zawierać słowo kluczowe. Warto stosować w tytułach znaki specjalne jak np. słowa wpisane w nawiasy kwadratowe. Taki „zabieg” przyciąga uwagę i powoduje wyższy wskaźnik klikalności filmu.

Zobacz jak ja zamieściłem słowa kluczowe w tytule SEO i opisie SEO:

jak mieć więcej wyświetleń na Youtube

Zadbaj również o dobry opis SEO  Twojego filmu. Ważne jest, by opis Twojego filmu zawierał co najmniej 250 słów, słowa kluczowe powinny być umieszczone w pierwszych 25 słowach opisu i nie zapomnij o umieszczeniu tagów.

A tagi na Youtube ze słowem kluczowym pomagają częściej wyświetlać się Twoim filmom w sekcji sugerowane wideo. wszystko, co należy zrobić, aby zoptymalizować Twój film.

Najważniejsze są pierwsze 24 godziny od publikacji wideo

Mając to na uwadze, czas na krok, który wielu ludzi pomija, czyli promocję wideo. Wspomnij o swoim filmie na profilach społecznościowych Facebook, Twitter czy Linkedin. Osadzaj swoje filmy wideo w postach na blogu. Newralgiczne dla algorytmów Youtube jest pierwsze 24 godziny od opublikowania wideo.

Jeśli w tym czasie Twój film zgromadzi sporo wyświetleń to będzie znak dla Youtube, że warto go promować swoim algorytmem.
I jeszcze jedna wskazówka na koniec. Przede wszystkim zadbaj, aby strona Twojego kanału wyglądała ładnie i profesjonalnie. W banerze kanału, który powinien myć w kolorze Twoich miniatur filmików, umieść logo firmy, może być też zdjęcie, linki do Twojej strony i portali społecznościowych. W opisie kanału podaj słowa kluczowe dotyczące Twojej działalności.

Optymalizacja, pozycjonowanie wideo SEO  Youtube 2021: Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik pomoże Ci w decyzji o własnym kanale na Youtube i pozwoli szybko zbudować wokół niego zaangażowaną społeczność. Do dzieła!

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top