Woocommerce Pozycjonowanie i optymalizacja SEO sklepu internetowego. Przewodnik.

Ocena artykułu:
5/5

Spis treści

Wstęp jak pozycjonować sklep WooCommerce

WordPress i WooCommerce ułatwiają uruchomienie przyjaznego dla użytkownika e-sklepu. Jest to na tyle proste, że dosłownie każdy może samodzielnie postawić sobie sklep internetowy. Jeśli nie wiesz jeszcze jak to zrobić zobacz mój kurs WordPress, gdzie w jednym z modułów pokazuje kursantom jak zrobić sklep na WordPress Woocommerce krok po kroku.

Aby przyciągnąć kupujących do Twojego sklepu, musisz zastosować kilka dobrych i sprawdzonych praktyk SEO.

Poniżej w punktach, pokażę Ci co należy zrobić, aby Twoja witryna miała wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google.

W tym właśnie pomogę Ci w tym poście. Przeprowadzę Cię przez wszystkie ważne części WooCommerce SEO. Następnie zaprezentuję kilka wtyczek SEO, które dobrze współpracują ze sklepami WooCommerce.

Czy sklep na WooCommerce jest przyjazny dla SEO?

Zanim przejdziemy do tych innych rzeczy, zacznijmy od podstawowego pytania – czy WooCommerce jest przyjazny dla SEO?

Krótka odpowiedź brzmi „tak”. Podobnie jak sam WordPress, WooCommerce jest przyjazny dla SEO, ale będziesz potrzebować pomocy wtyczki SEO YOAST, aby wydobyć całą moc SEO dla Twojego sklepu internetowego.

Dzięki tej wtyczce będziesz w stanie dokonać wszystkich optymalizacji wyszukiwarek, których potrzebujesz, aby wypromować swój sklep w Google. Możesz dodawać tytuły / opisy SEO do pojedynczych produktów i stron kategorii, dołączać okruszki, dodawać meta dane, opisy ALT obrazków i wiele innych.

Później pokażę jak możesz użyć wspomnianą wtyczkę dla SEO  WooCommerce. 

Jak zoptymalizować WooCommerce pod kątem SEO

W tej pierwszej sekcji szczegółowo omówimy różne części SEO dla sklepów WooCommerce.

Na przykładowych zrzutach ekranu poniżej użyjemy wtyczki Yoast SEO, ponieważ jest to najpopularniejsza wtyczka SEO współpracująca z WooCommerce. 

Możesz jednak zastosować dokładnie te same strategie, korzystając z jednej z innych wtyczek, które pokażę później – interfejs będzie wyglądał trochę inaczej. 

1. Pozycjonowanie Woocommerce: kluczowa sprawa to dobranie słów kluczowych pod SEO

Zanim będziesz mógł zoptymalizować swój sklep, musisz wiedzieć, do czego optymalizujesz. Jest to kwestia kluczowa dla całego procesu optymalizacji SEO nie tylko sklepów e-commerce ale i „zwykłych” stron internetowych. W przypadku SEO oznacza to badanie słów kluczowych. Poświęciłem oddzielny cały artykuł na moim blogu jak wybrać słowa kluczowe pod SEO.

Załóżmy na przykład, że sprzedajesz etui na laptopa. Chcesz wiedzieć, czy więcej osób wyszukuje hasło „etui na laptopa” czy „pokrowiec na laptopa”, aby zoptymalizować dane pod kątem najbardziej wartościowego wyrażenia.

Wybierając najlepszą frazę do oceny, możesz zagwarantować, że uzyskasz najlepszy zwrot z inwestycji w przypadku wszystkich pozostałych wskazówek.

Większość tych narzędzi jest płatna, ale można skorzystać np. z planera słów kluczowych na koncie Google Ads. Warunek jest taki, że trzeba wydać kilka złotych na reklamę w Google Ads, aby Google wyświetliło ilość wyszukiwań interesującej Cie frazy i jej pokrewnych.

Pokażę Ci na przykładzie wspomnianego etui na laptop, poniżej zrzut z ekranu z mojego konta Google Ads, gdzie wpisałem słowo „etui na laptop”

słowa kluczowe google key planner

Palner Google jak widzisz wyświetlił mi liczbę miesięczną wspomnianej frazy oraz podpowiedział podobne, na które też warto by było zoptymalizować pod SEO strony produktów czy zakładki w moim sklepie na WordPress Woocommerce. Jeśli dodatkowo chciałbyś płatnie promować swój sklep Google pokazuje szacunkowe koszty za kliknięcie oraz konkurencyjność frazy.

Kolejnymi doskonałymi DARMOWYMi narzędziami są rozszerzenia do przeglądarki Google Chrome. Pierwsze to:

Keyword surfer

Wystarczy zainstalować rozszerzenie w Chrome i wpisać w Google frazę „etui na laptop” i mamy po prawej liczbę wyszukiwań oraz pokrewne frazy:

keyword surfer

Drugim darmowym narzędziem jest rozszerzenie do chrome Keywords Everywhere

Narzędzie jest w wersji darmowej oraz płatnej. W darmowej świetnie podpowiada słowa kluczowe na jakie możemy optymalizować nasze wpisy, produkty, zakładki itp.:

keywords everywhere

Google również samo podpowie Ci wartościowe słowa kluczowe: Wpisując frazę „etui na laptopa” na samym dole pod wynikami wyszukiwania, Google podaje pokrewne frazy wyszukiwane przez użytkowników; są to tzw słowa LSI:

Poniżej kilka płatnych narzędzi do badania słów kluczowych premium:

3. Zoptymalizuj SEO opisy produktów

Jeśli wypozycjonować strony produktów w Google, potrzebujesz trochę treści. Na stronie produktu większość treści będzie pochodzić z opisów Twoich produktów.

Piszę „opisy”, ponieważ WooCommerce umożliwia dodawanie dwóch typów opisów:

  • Krótki opis – w większości motywów WooCommerce pojawia się bezpośrednio pod tytułem produktu i obok zdjęć produktów przed przyciskiem „Dodaj do koszyka”. w motywie Astra jak najbardziej jest dostępna ta opcja.
  • Długi opis – zwykle pojawia się pod zdjęciami produktów / krótkim opisem.

Chociaż głównym celem tych opisów jest dostarczenie kupującym odpowiednich informacji i przekonanie ich do dokonania zakupu, warto również upewnić się, że w opisach uwzględnisz docelowe słowo kluczowe i kilka powiązanych z nim słów kluczowych.

Idealnie byłoby, gdybyś chciał go użyć przynajmniej raz w swoich krótkich i długich opisach. Wysil się:  Opis Twojego produktu powinien być długi.

I teraz grzech główny większości sklepów online: skopiowane z innych strona opisy produktów. Ta jedna rzecz, gdyby była poprawnie robiona mogłaby znacząco podnieść sklep w wyszukiwarce Google

4. Napisz unikalne tytuły SEO produktów i opisy meta

Czyli Meta dane strony Twojego produktu. Tytuł SEO i meta opis Twojego produktu pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google 

Te dwie informacje powinny mieć dwa główne cele:

  1. Zapewnij Google cenny kontekst dotyczący zawartości strony Twojego produktu strony, dołączając główne słowo kluczowe (i niektóre powiązane słowa kluczowe, jeśli to możliwe).
  2. Przekonaj odwiedzających, którzy widzą Twój sklep w Google, do kliknięcia Twojego wyniku.

Oto kilka wskazówek, jak to osiągnąć:

  • Tytuł strony – upewnij się, że zawiera główne słowo kluczowe – najlepiej na samym początku tytułu. Jeśli możesz (a nie zawsze się da) zamieść je z pokrewnymi słowami kluczowymi. Tytuł powinien mieć głównie charakter informacyjny i niekoniecznie musi być taki sam, jak tytuł produktu, który wyświetla się w Twoim sklepie.
  • Meta Description – opis produktu. Spróbuj w naturalny sposób dodać główne słowo kluczowe, a także powiązane z nim słowa kluczowe. Jest to również dobre miejsce na podkreślenie zachęt, takich jak niskie ceny lub bezpłatna wysyłka. Może to pomóc przekonać ludzi do kliknięcia w stronę Twojego sklepu. (zwiększając współczynniki klikalności).

By łatwo dodać tytuł i opis produktu wykorzystaj wtyczkę SEO YOAST:

5. Zoptymalizuj bezpośredni adres URL produktu

Bezpośredni adres URL Twojego produktu to kolejna ważna część dostarczania informacji kontekstowych dla Google. Ma to ogromne znaczenie co w nim zawrzesz.

Podobnie jak w przypadku tytułu, opisów i wielu innych miejsc, musisz umieścić swoje główne słowo kluczowe w adresie URL:

Poniżej przykład adresu URL  mojego produktu jakim jest kurs WordPress. Zawarłem w nim oczywiście frazę „kurs WordPress”:

slug

6. Optymalizuj obrazy produktów pod SEO (Alt tekst alternatywny, nazwy i opisy plików)

W całym tym SEO sklepu nie zapomnij o optymalizacji SEO zdjęć Twoich produktów.

Mam tu na myśli każde zdjęcie które masz w sklepie.

I znów pomocna jest wtyczka SEO YOAST

Istnieją dwie części optymalizacji obrazów:

  • Tekst alternatywny
  • Nazwy plików

Ja zalecam też dodanie opisu zdjęcia

Tekst zastępczy obrazu pomaga osiągnąć następującą rzecz: daje Google informacje czego dotyczą Twoje zdjęcia, co pomaga zoptymalizować twoją stronę, a także daje szansę na ranking poszczególnych zdjęć produktów w wyszukiwarce grafiki Google.

W tytule, tekście alternatywnym oaz opisie obrazka zawrzyj słowa kluczowe, przykład z mojego produktu:

seo kurs wordpress

7. Używaj kategorii i tagów.

Jak pozycjonować sklep WooCommerce

Kategorie i tagi to dwa narzędzia, które pomogą Ci uporządkować produkty WooCommerce.

Pomagają kupującym w odkrywaniu interesujących ich produktów, ale są też przydatne, ponieważ możesz uszeregować produkty w swoim sklepie wg kategorii i otagować strony archiwum w Google. Są to strony zawierające listę wszystkich produktów z określoną kategorią lub tagiem.

Załóżmy na przykład, że sprzedajesz pięć różnych par męskich spodni dresowych. Jeśli spróbujesz uszeregować każdy produkt pod kątem słowa kluczowego „męskie spodnie dresowe”, po prostu będziesz konkurować ze sobą i „zjadać”swoje rankingi.

Zamiast tego możesz utworzyć pojedynczą kategorię „męskie spodnie dresowe” i uszeregować stronę kategorii w Google.

Na przykład wszystkie strony zajmujące najwyższe pozycje w rankingu „ Męskie spodnie dresowe ” to w rzeczywistości strony kategorii produktów, a nie strony z pojedynczymi produktami.

Nie każdy o tym wie, możemy również dodać w WordPress opisy kategorii:

opisy kategorii wordpress

Tagi.

Jaka jest więc różnica między kategoriami a tagami?

  • Kategorie są szersze. Na przykład „Koszulki męskie”
  • Tagi są bardziej szczegółowe. Na przykład koszulka z kategorii „Koszulki męskie” może mieć również tag „Superman” wskazujący, że koszulka jest wzorowana na Supermanie.

Tagi to także podpowiedź dla Google czego dotyczy strona produktu. Oczywiście taguj zawierając w nich słowa kluczowe.

Kategorie są również hierarchiczne, co oznacza, że możesz mieć podkategorie wewnątrz innych kategorii. Na przykład możesz mieć kategorię nadrzędną „Odzież damska”, a następnie kategorię „sukienki”, w której zmieszczą się wszystkie damskie sukienki.

Oprócz opisu kategorii, zoptymalizuj je również pod SEO używając wtyczki SEO Yoast:

seo kategorii

10. Pozycjonowanie sklepu internetowego; Dodaj „okruszki” do strony produktu

Breadcrumbs to kolejna funkcja, która może pełnić podwójną funkcję, zarówno w celu poprawy komfortu użytkowania Twojego sklepu internetowego, jak i pomaga uszeregować sklep dla Google.

Jeśli chodzi o SEO, okruszki ułatwiają Google indeksowanie i zrozumienie zawartości Twojego sklepu. Google pokaże również menu nawigacyjne w wynikach wyszukiwania, co pomoże Ci poprawić wygląd Twojego sklepu w Google.

WooCommerce ma własną funkcję okruszków, z której korzysta wiele motywów WooCommerce np ASTRA:

okruszki seo

Trzy najlepsze wtyczki SEO WooCommerce

Na koniec przyjrzyjmy się niektórym z najlepszych wtyczek SEO do sparowania z Twoim sklepem.

Najbardziej popularny WordPress SEO Wtyczki również działa dobrze dla woocommerce, więc nie trzeba myśleć, out-of-the-box tutaj.

Jednak w niektórych sytuacjach może być konieczne zakupienie wersji premium, aby uzyskać dostęp do niektórych funkcji specyficznych dla WooCommerce.

1. Yoast SEO

Yoast SEO to świetna najpopularniejsza wtyczka SEO WordPress. 

Podczas gdy większość ludzi używa go w zwykłych witrynach WordPress, jest to również świetna opcja dla sklepów WooCommerce.

Jeśli masz ograniczony budżet, darmowa wersja Yoast może właściwie zrobić większość tego, czego potrzebujesz. 

2. Rank Math

Rank Math to nowa wtyczka SEO WordPress , która szybko zyskała na popularności dzięki bezpłatnej cenie i obszernej liście funkcji.

Jedną z najbardziej atrakcyjnych funkcji jest właśnie to – jest w 100% darmowa, nawet dla funkcji WooCommerce.

Będziesz mógł ustawić tytuły i opisy SEO zarówno dla pojedynczych produktów, jak i stron archiwalnych, a także uzyskasz dostęp do innych funkcji, takich jak:

  • Automatyczne dane strukturalne dla produktów WooCommerce
  • Konfigurowalne okruszki
  • Możliwość usunięcia fragmentu adresu URL kategorii z linków bezpośrednich w celu uzyskania bardziej przejrzystych adresów URL kategorii produktów / tagów

Pod względem funkcji, które otrzymujesz, Rank Math jest prawdopodobnie najlepszą w 100% darmową wtyczką WooCommerce SEO.

Ma również wbudowaną kompatybilność z Elementorem , co jest świetne, jeśli planujesz użyć Elementora do budowy swojego sklepu e-commerce.

3. All in One SEO Pack

Po Yoast SEO pakiet All in One SEO Pack jest drugą najpopularniejszą wtyczką SEO do WordPress. Wtyczka została niedawno zakupiona przez Awesome Motive, firmę stojącą za WP Beginner, OptinMonster, WPForms i nie tylko, więc będzie ekscytujące zobaczyć, jak się zmienia.

Darmowa wersja All in One SEO Pack zapewnia podstawową obsługę WooCommerce, ale musisz kupić wersję Pro, aby odblokować kilka niezbędnych funkcji związanych z WooCommerce.

W bezpłatnej wersji będziesz mógł ustawić tytuł meta SEO i opis dla poszczególnych produktów.

Popraw swoje SEO WooCommerce już dziś

Jeśli chcesz rozwijać swój sklep e-commerce, ważne jest, aby dobrze jak najlepiej ustawić WooCommerce pod SEO.

Dzięki wskazówkom zawartym w tym poście powinieneś być na dobrej drodze do lepszego rankingu Twojego sklepu w Google.

I zachęcam do zapoznania się z moim kursem WordPress Woocommerce.

Mój Kurs WordPress Woocommerce

Chcesz nauczyć sie Tworzyć strony samodzielnie? Już jest mój autorski kurs WordPress

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top