Optymalizacja strony internetowej a pozycjonowanie — Dowiedz się, jakie są różnice między pozycjonowaniem i optymalizacją!

Optymalizacja strony internetowej bardzo często mylona jest z pozycjonowaniem. Terminy te jednak różnią się znacznie od siebie i w rzeczywistości oznaczają dwa różne pojęcia. Zdecydowanie warto jednak znać różnice pomiędzy nimi i dokładnie wiedzieć co oznacza dane stwierdzenie. Pomoże nam to np. przy zlecaniu pracy agencjom seo czy przy pracach związanych z samym serwisem. Poniżej przedstawiamy dokładnie oba zagadnienia oraz podpowiadamy, skąd wzięły się niedomówienia i dlaczego te dwa terminy są błędnie lub zamiennie używane.

Skąd wzięły się niedomówienia?

Aby poznać dogłębnie temat różnicy między optymalizacją a pozycjonowaniem, po pierwsze należy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego taka sytuacja ma miejsce i dlaczego wiele osób myli te dwa pojęcia. Ogólnie istnieje kilka przyczyn. Z pewnością pierwszą jest brak wiedzy i wyedukowania osób posiadających swoje witryny internetowe. Przeważnie są to osoby, które nie znają się na pozycjonowaniu i tylko je zlecają np. agencji seo. Słysząc często te dwie nazwy w odniesieniu do zwiększania pozycji w Google, następnie używają tych nazw zamiennie. Najważniejszym jednak powodem jest brak odpowiedniego przełożenia tych terminów z języka angielskiego. W USA pod słowem SEO kryją się wszystkie działania zwiększające pozycje wyszukiwarki w Google i jest ono używane ogólnie. W Polsce funkcjonują zaś dwa pojęcia — dokładniejsze które precyzują, o jakich działaniach mówimy. W Polsce warto rozgraniczyć oba pojęcia i używać ich świadomie. Zamienne używanie obu procesów bierze się też często z wykonywania dodatkowych usług przez agencje np. do optymalizacji witryny, gdzie na kompleksowe usługi pozycjonowania wiele osób mówi “optymalizacja strony www”.

Czym jest optymalizacja strony internetowej?

Optymalizacja strony internetowej jest dostosowaniem witryny www do wyników wyszukiwania Google. Jest to podstawą wszystkich innych dalszych działań pozycjonerskich.

Optymalizacją strony www nazywamy też działaniami on site czy on page — na stronie www. Obejmują jedynie modyfikacje i konfigurację samej witryny. Jest ona dostosowywana do wyszukiwarki Google, aby spełniała wszystkie wymagania i była jak najbardziej atrakcyjna dla niej. Google ustalając ranking wyników wyszukiwania, sprawdza witryny pod wieloma względami. Dla wielu elementów Google samodzielnie stosuje poradniki jak je optymalizować, a kolejną część porad znamy m.in. z badań które są przeprowadzane przez specjalistów. Ogólnie istnieje nawet ok. 200 elementów, które mają wpływ na optymalizację naszej witryny i które konfiguruje się przy tej okazji.

Pierwsze elementy, które są dostosowywane podczas optymalizacji witryny, są związane z kodem html strony, szkieletem, konstrukcją czy kwestiami estetycznymi. Tylko bezbłędna i wydajna strona będzie działała efektywnie. Podczas optymalizacji ustawiane są odpowiednie metadane, opisy, tworzone są odpowiednie menu czy dodawane są dane firmy w zakładach kontaktu i stopce. Ustawiane są też odpowiednie opisy stron, które będą widoczne jako wynik wyszukiwania wraz z linkiem. Bardzo ważną czynnością jest też dobranie odpowiednich fraz i słów kluczowych, pod którymi nasza witryna internetowa ma być widoczna w sieci. Muszą być one zgodne z naszą kategorią tematyczną i dawać jak największy ruch przy możliwie jak najmniejszej konkurencji. Dodatkowo na stronie www dodawane są też teksty seo, z które zawierają takie słowa kluczowe. Frazy dodawane są też w innych częściach serwisu. Do kolejnych elementów optymalizacji można zaliczyć też dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, pod wyszukiwanie głosowe czy zwiększanie się szybkość ładowania witryny.

Czym jest pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony internetowej to ogólny termin, który odnosi się do zwiększenia widoczności naszej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Zawiera on w sobie zarówno działania on site, czyli optymalizację witryny, jak i działania off site (o nich poniżej) – poza stroną internetową, które również zwiększają jej pozycję w wyszukiwarce Google. Pod tym stwierdzeniem kryją się wszystkie prace, jakie możemy wykonywać ogólnie, aby nasza witryna była promowana wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Pozycjonować możemy każdą stronę internetową, niezależnie czy jest to blog firmy, nasza prywatna witryna czy sklep internetowy. Możemy robić to samodzielnie, jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę lub zlecać to zadanie np. agencjom seo. Sformułowania ”pozycjonowanie” używa się również ogólnie w rozmowie o stronach internetowych, jeśli nie ma konieczności wchodzenia w szczegóły techniczne. Pozycjonowanie strony internetowej jest całym procesem. Jest ono prowadzone regularnie i systematycznie. Efekty pozycjonowania zobaczyć można w zależności od typu witryny i sytuacji w okresie od kilku tygodniu nawet od kilku miesięcy. Również koszty pozycjonowania są różne w zależności od tego, jakie działania wykonujemy, jaka panuje konkurencja pod danymi hasłami i w jakim stanie jest nasza witryna. Istnieje też kilka różnych typów pozycjonowania np. standardowe — ogólne pod kilka ważnych dla nas fraz, pozycjonowanie szerokie, pod wyszukiwanie głosowe czy lokalne.

A co z działaniami pozycjonującymi off site — poza stroną www?

Oprócz samej optymalizacji strony internetowej, która jest jednym z dwóch elementów ogólnego pozycjonowania, istnieją jeszcze działania off site, czyli poza stroną internetową, które również podnoszą jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Pierwszym takim działaniem jest link building, czyli linkowanie zewnętrzne. Polega ono na tym, iż w internecie umieszczamy linki do naszej strony internetowej. Możemy umieszczać je na innych stronach, forach czy blogach. Linki te mają za zadanie dać sygnał Google, że nasza witryna jest popularna i chętnie polecana przez innych użytkowników. Linki zamieszcza się w naturalny sposób, regularnie i na jakościowych witrynach, aby dawały najlepsze rezultaty. Możemy również wykupować artykuły sponsorowane na bardzo popularnych serwisach informacyjnych/tematycznych. Do działań off site wspomagających pozycjonowanie witryny możemy zaliczyć też sprowadzanie ruchu na stronę, która jest pozycjonowania. Ten zabieg ma na celu przyspieszyć cały proces i ułatwić go.

Artykuł powstał przy współpracy z agencją seo Prmium Digital z Łodzi 

1 komentarz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top