Spis treści
Atrakcyjne logo samo w sobie jest potężnym narzędziem marketingowym. Stanowi wizytówkę każdej firmy – pozwala wyróżnić się na tle konkurencji, świadczy o profesjonalizmie i wskazuje na sposób działania i wartości, które charakteryzują markę. Powinno być czytelne, unikatowe i po prostu estetyczne, a także spójne z identyfikacją wizualną firmy. Przedstawiamy pięć kroków, które pozwolą Ci zaprojektować dobre logo.
1. Pomyśl, jak najlepiej przedstawić swoją firmę, jej atuty i wartości
Oczywiście, nie chodzi o dosłowne przedstawienie wszystkich tych informacji na przykład za pomocą rysunków lub symboli w logo. W rzeczywistości dosłowność rzadko kiedy się sprawdza – firma komputerowa wcale nie musi mieć w swoim logo miniaturowego laptopa, a producent mebli – szafki. Znane marki stawiają raczej na prostotę i ponadczasowość – jednoznaczne skojarzenia z konkretną branżą nie są wcale konieczne. Ważne jest jednak, by projektant znał firmę, dla której logo projektuje i rozumiał jej filozofię i styl działania, które powinny być odzwierciedlone w poszczególnych elementach graficznych i w typografii.
Zanim przystąpisz do projektowania logo, zastanów się dobrze, jakie cechy najlepiej opisują Twoją markę i do czego dążysz, jakie właściwości produktów lub usług chcesz podkreślać. Przy brandingu bardzo ważny jest tzw „ton of voice” (ton głosu) – czyli emocje, jakie chcesz budzić poprzez swój przekaz reklamowy: te będą zupełnie inne w przypadku producenta motocykli i firmy dostarczającej produkty do pielęgnacji dla niemowląt. To od niego powinien zależeć styl logo, wybór fontów czy paleta kolorów. Na tym etapie warto naszkicować „mapę myśli” lub zebrać elementy graficzne, które nam się podobają i przedstawić grafikowi jako inspiracje.
2. Zadbaj o research i poznaj swoją grupę docelową
Projektując logo powinieneś mieć na uwadze nie tyle własne upodobania estetyczne, co potrzeb Twoich potencjalnych klientów – grupy docelowej, do której adresujesz swoją ofertę. Im precyzyjniej określisz tę grupę i poznasz jej sposób postrzegania świata, tym skuteczniej będziesz mógł się z nią komunikować. Upodobania estetyczne mogą być związane z wiekiem, miejscem zamieszkania czy zainteresowaniami i poziomem wykształcenia. Nastolatek prawdopodobnie polubi inne motywy niż jego babcia. Pamiętaj jednak, że błędy w komunikacji – na przykład sztuczna, nienaturalna „młodzieżowość” czy zupełnie niemodny, staroświecki styl w przypadku seniorów – mogą poskutkować całkowitą utratą zaufania. Z tego powodu warto pokazać logo osobom, które potencjalnie mogą być zainteresowane skorzystaniem oferty i zapytać ich, co o nim sądzą.
3. Zadbaj o spójność z identyfikacją wizualną marki
Projektując logo, zawsze powinniśmy dbać o to, by pozostawało ono spójne z identyfikacją wizualną marki – czyli ze wszystkimi elementami graficznymi, które składają się na jej wizerunek. Zwróć uwagę na to, w jaki sposób logo będzie prezentowało się na stronie internetowej, na dokumentach, w różnego rodzaju materiałach reklamowych. Wybrane motywy i kolory powinny konsekwentnie towarzyszyć Twojej marce, harmonijnie się ze sobą komponując. Niektóre firmy popełniają ten błąd, że zamawiają bardzo atrakcyjne logo, które pozostaje jednak w zupełnie innym stylu niż szablon witryny www, czy grafiki na billboardach. To powoduje chaos i może skutkować tym, że wiele osób w ogóle nie powiąże tych wszystkich elementów ze sobą. Wybierając logo, pamiętaj również o tym, że będzie ono towarzyszyć Twojej firmie przez lata – wybór zbyt oryginalnego motywu, gdy zmieni się moda i pewne skojarzenia będą nieczytelne, może być raczej obciążeniem.
4. Zaplanuj budżet i postaraj się go nie przekraczać
Kwestią, która może budzić wiele kontrowersji, jest cena, jaką warto zapłacić za dobrze zaprojektowane logo. Stawki na rynku są bardzo różne i nie ma reguł, nie zawsze będziemy zadowoleni z najdroższego projektu. Z drugiej strony, nie powinniśmy decydować się na rozwiązania najtańsze: na przykład wykorzystanie logo z gotowych elementów stworzone naprędce przez kuzyna może raczej dać efekty przeciwne do zamierzonych. Zlecając zaprojektowanie logo grafikowi, nie wstydźmy zadawać pytań o finanse. Jeżeli płacimy określoną sumę za cały projekt, doprecyzujmy, ile wersji i poprawek obejmuje cena. Gdy rozliczasz się w oparciu o godziny pracy, ustal, ile mniej więcej będzie trwało wykonanie zlecenia. Aby zaoszczędzić pieniądze, użyj narzędzia do tworzenia logo online – to wygodny sposób na niedrogie, lecz w pełni profesjonalne logo. Profesjonalny kreator logo poprowadzi Cię krok po kroku. Będziesz miał możliwość dodania napisów, zdjęcia i innych ikonek.
5. Zwróć uwagę na UX – czyli wrażenie użytkownika
Bardzo ważną rolę przy projektowaniu logo pełni UX, czyli wrażenie użytkownika. Składa się na nie bardzo wiele aspektów – najprościej jednak powiedzieć, że logo powinno być użyteczne, skalowalne i dające się przystosować do różnych form, w których będzie wykorzystywane.
W tym celu należy zadbać o to, by logo:
w wersji monochromatycznej prezentowało się równie dobrze, jak w kolorze i nie traciło żadnych istotnych elementów przekazu;
było czytelne i rozpoznawalne w różnych rozmiarach – nie tylko osoby starsze mogą mieć problem ze wzrokiem;
było wykonane w programie do obróbki wektorowej np. Adobe Ilustrator – dzięki czemu będzie można wykorzystywać je w różnych mediach i rozmiarach bez utraty jakości. Logo w formie obrazu rastrowego (np. zaprojektowane w Photoshopie) nie będzie mogło być odpowiednio powiększane!
Zamawiając logo, warto zlecić wykonanie również księgi znaku – w ten sposób otrzymamy propozycję zasad wykorzystania logo. Będzie ona bardzo pomocna dla marketingowców, drukarzy i producentów gadżetów i pomoże zadbać o spójność identyfikacji wizualnej.