Spis treści
Płatna reklama na facebook
Od dłuższego już czasu facebook „tnie zasięgi” naszych postów, by zachęcić do płatnej reklamy. Liczba lajków posta nie ma prawie żadnego znaczenia, jedynie udostępnianie ma jeszcze sens by dotrzeć do szerszej publiczności. Warto zatem zainteresować się płatną reklamą na FB, która może być bardzo tania i efektywna. Poniższy tekst polecam zwłaszcza początkującym blogerom, którzy mają niewielki ruch na swoim blogu i mogą w tani sposób „pokazać” się światu.
Płatna reklama? Płać, ale dużo mniej.
Jest to metoda Chrisa Perksa, speca od Growth hacking marketingu, czyli „systemu” by wszelkimi możliwymi drogami docierać do potencjalnych klientów, wydając przy tym jak najmniej pieniędzy. Tym, którzy chcą bliżej zapoznać się z tym tematem polecam książkę „Growth Hacker Marketing. O przyszłości PR, marketingu i reklamy.” autora Ryana Holiday.
Metoda ta sprawdzi się, gdy odbiorcą jest młody użytkownik. Jako cel wybieramy aktywność, i odbiorcy powiedzmy po 25 roku życia niechętnie lajkują, czy udostępniają posty stron, których nie znają. Z wiekiem jesteśmy po prostu bardziej powściągliwi. Dlatego post który chcesz reklamować musi mieć „potencjał”, by ludzie chętnie lajkowali, komentowali, udostępniali.
W moim przypadku odbiorcami byli mężczyźni w wieku ok 14-24 lat. Dodatkowo reklamę skierowałem idealnie wg zainteresowań do najlepszej grupy odbiorców.
Wracając do tematu, metodę pana Perksa przetestowałem przy promocji swojego wpisu na blogu facetwformie.pl którego tematem są pompki. Chciałem uzyskać jak najwięcej wejść na swojego bloga z facebooka. Dlatego opublikowałem na fanpejdżu swojego bloga post z linkiem do mojego wpisu.
Efekt? 57 595 odbiorców za jedyne 14 zł !
Z czego 7101 weszło w interakcje z postem; polajkowało, skomentowało, udostępniło czy po prostu weszło na moją stronę klikając w post, który przekierowywał na moją stronę. A oto zrzut z mojego konta reklamowego
Tania jak barszcz reklama na facebooku. Ustawienia Krok Po Kroku.
Gdy już opublikujemy na fanpejdżu post, który ma kierować i ściągnąć na naszą stronę internetową, bloga czy e-sklep odbiorców nie klikamy promuj post! Zmniejszy to wydatnie zasięg, i ograniczy dostępne ustawienia. Wchodzimy w menedżera reklam
Następnie jako cel marketingowy wybieramy aktywność:
Wybieramy aktywność dotycząca posta i klikamy „Kontynuuj”
Tania reklama na Facebooku- przechodzimy do sedna sprawy.
Wybieramy najlepszą grupę docelową wg płci, wieku i zainteresowań; w moim przypadku byli to mężczyźni w wieku 14-24 lata interesujący się kalisteniką, street workoutem, treningiem na świeżym powietrzu (czyli wszystkim tym co ściśle wiąże się z pompkami których dotyczył reklamowy post)
Jako lokalizację nie wybieramy Polski, tylko Indonezję!
Gdy ustawiamy już naszą grupę odbiorców, w polu lokalizacja nie ustawiamy „Polska”, tylko „Indonezja”. Gdy facebook zaakceptuje waszą reklamę, zaczną dosłownie co chwilę spływać pierwsze lajki waszego posta od Indonezyjczyków. I na tym polega myk, facebook rozlicza reklamę wg. modelu cost per enagement; im chętniej ludzie klikają, tym mniejszą stawkę naliczy wam facebook. A lajki tak jak wspomniałem, wpadają co chwilkę. Poczekaj teraz na około 15 lajków i zmień w ustawieniach lokalizację na „Polska”. Po zmianie lokalizacji nie będzie już takiego boomu na wasz post jaki był, gdy ustawiona była Indonezja, ale i tak koszt jest dużo mniejszy gdybyście od razu targetowali na Polskę.
Następnie ustawiamy budżet dzienny. Ja wtedy ustawiłem tylko na 2 zł. Obecnie stawki są dużo wyższe bo więcej jest reklamodawców, dlatego proponuje ustawić przynajmniej 5 zł dziennie.
Harmonogram reklamy proponuje ustawić na miesiąc. Wyświetlanie reklamy zawsze można przerwać jeśli nie spełnia waszych oczekiwań. Jeśli wskaźnik trafności jest poniżej 9, zatrzymaj reklamę i zmień ustawienia grupy docelowej. Reklama to ciągłe testy i szukanie najlepszych rozwiązań.
Następnie wybieramy post który chcemy reklamować lub tworzymy go w tym miejscu. Gdy wszystko ustawione klikamy „Potwierdź” i czekamy na zatwierdzenie reklamy przez facebooka. Pamiętaj aby Twój post nie łamał zasad facebooka ponieważ moga Ci zamknąć konto reklamowe! Ja już miałem taką sytuację ponieważ zamieściłem zdjęcie piły motorowej (reklamowałem sklep który sprzedaje piły).
Facebook najwidoczniej uznał, ze to zdjęcie „propaguje agresję”. Odwołałem się od decyzji i odblokowali mi konto, jednak w większości przypadków jest to rzadkość.
Nie można np. zamieszczać postów związanych z erotyką, czy np. przedstawiać zdjęć osób przed i po odchudzaniu.
Reklamujesz post? Przykuj uwagę!
Pamiętaj aby pisząc post na facebooku, który zamierzacie promować, przyciągał on uwagę. Jeśli promujesz post na blogu, wybierz ten najbardziej poczytny, jeśli reklamujesz sklep internetowy, możesz promować post, który prezentuje Twój najlepszy produkt a link prowadzi prościutko do Twojego sklepu.
Bardzo ważna jest grafika, ma przyciągać oko. Wyświetlane na fejsie reklamy są małe, więc niech ta grafika przedstawia coś konkretnego. Jak „naćkasz” za dużo, to to się „zleje” i odbiorca nie wychwyci w gąszczu Twojej reklamy.
Pamiętaj aby grafika miała zalecaną przez Facebooka szerokość i wysokość. Do tworzenia świetnych grafik reklamowych polecam Ci świetne narzędzie online Canva.com
Nie używaj niebieskiego tła, w swoim poście bo „zleje” się z grafiką na stronie facebooka. Tytuł daj konkretny, może być intrygujący, by zachęcić do kliknięcia. Możesz przedstawić problem, postawić go na ostrzu noża, by w drugiej linijce poinformować, że masz rozwiązanie.
To wszystko, życzę Ci powodzenia. Jeśli masz pytania, swoje spostrzeżenia, lub metody o których wiesz tylko Ty, napisz w komentarzu. Potrzebujesz pomocy przy stronie www, e-biznesie? Również pytaj śmiało. Mój mail dariuszpichalski@gmail.com
Fajny sposób z tą Indonezją, dzięki! 🙂
no ba:)
A czemu Indonezyjczycy tak chętnie klikają?!
To klikają booty nie ludzie:) Chodzi o to że kliki sa tanie, a po zmianie kraju na POLSKA stawki są mniejsze niż lokalizacja ustawiona byłaby od początku na Polska
Ciekawy sposób, dzięki 😉
Pozdrawiam
Nic dziwnego, że wpis znika 😁
próbowałes tej metody w 2021 roku?
jeszcze nie:)
Czy ten sam indonezyjski trik sprawdzi się przy reklamie ustawionej na polubienia strony, a nie aktywność dotyczącą posta?
nie próbowałem:)