Pozycjonowanie lokalne – czym jest, dla kogo i kiedy się na nie zdecydować?

Pozycjonowanie lokalne to usługa, która staje się coraz bardziej popularna wśród małych i średnich przedsiębiorstw. Jest to kluczowy element skutecznego marketingu firmy, oferujący potencjalnie wysokie zwroty z inwestycji w stosunku do nakładu pracy i nakładu finansowego. Aby skorzystać z pełnych korzyści płynących z pozycjonowania lokalnego, musisz mieć lepsze pojęcie o tym, czym jest pozycjonowanie lokalne i dla kogo jest przeznaczone. Dlatego właśnie w tym artykule skupię się na jego właściwościach, aby zapewnić Ci kompleksowe zrozumienie całego procesu pozycjonowania lokalnego i wartości z niego płynących. Zaczynajmy!

Czym jest lokalne pozycjonowanie – czyli lokalne SEO?

Pozycjonowanie lokalne, inaczej zwane lokalnym SEO, to strategia mająca na celu zwiększenie pozycji i widoczności strony internetowej oraz wizytówki Google w wyszukiwarce internetowej i lokalnych wynikach wyszukiwania Google (Mapach Google) w odniesieniu do określonego miejsca lub lokalizacji. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnie przydatne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą pozyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania lokalnych np. dla dentysty z Krakowa, który chce dotrzeć do klientów z Krakowa i okolic.

Pozycjonowanie krajowe vs Pozycjonowanie lokalne – jakie są różnice?

seo lokalne

Zacznijmy od wyjaśnienia sobie tych dwóch terminów. Oba te rodzaje pozycjonowania mają za zadanie zwiększenie widoczności firmy, usług lub produktów dla konkretnej grupy odbiorców w internecie. Jednakże zanim zdecydujemy się na któryś z tych typów pozycjonowania, warto wiedzieć, w jaki sposób się one różnią. 

Pozycjonowanie krajowe ma na celu dotarcie do szerokiego grona odbiorców, kierując swoją ofertę marketingową na cały kraj, natomiast pozycjonowanie lokalne skupia się na określonej lokalizacji – miasta, dzielnicy, regionu itd. Co więcej, klienci, którzy szukają firm z określonego regionu, często używają skojarzeń z adresem geograficznym np. pomoc domowa Jasło, co odpowiednio wykorzystane, może zaowocować wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania dla lokalnych zapytań.

Dla jakich branż pozycjonowanie lokalne sprawdzi się najlepiej?

pozycjonowanie lokalna - dla jakich branż?

Pozycjonowanie lokalne jest idealnym narzędziem marketingowym dla mnóstwa branż, które docierają do lokalnych klientów szukających ich produktów lub usług.

Oto kilka branż, dla których ten model marketingu internetowego sprawdzi się to najlepiej. To branża: usług medycznych, restauracji, sklepów detalicznych, usług budowlanych, usług transportowych, usług kosmetycznych, usług fryzjerskich, usług pralniczych, usług naprawczych, usług turystycznych, usług motoryzacyjnych, usług ogrodniczych, usług księgowych, usług prawnych, usług reklamowych, usług cateringowych, usług sprzątających, usług informatycznych i wielu innych.

Dużo, prawda? A to tylko garstka z nich, ponieważ wszystkich kategorii jest kilka tysięcy.

Już jest! Kurs pozycjonowania wizytówki Google Moja Firma

Pozycjonowanie lokalne krok po kroku. Aż 83 minuty materiału wideo. Szybkie proste i diabelsko skuteczne pozycjonowanie firmy w Google Moja Firma.

W cenie również 3 Ebooki oraz lista 15 darmowych narzędzi, które pomogą w pozycjonowaniu Twojej firmy w Google Moja Firma

Jak wygląda pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne firmy w internecie możemy podzielić na 3 kategorie:

  1. Działania w obrębie strony www np. optymalizacja strony i tworzenie treści mających na celu podniesienie pozycji i widoczności dla słów typu: Adwokat Rzeszów, Pomoc drogowa Wrocław… Fachowo nazywa się to pozycjonowaniem strony.
  2. Działania w obrębie wizytówki Google np. publikowanie postów, dodawanie zdjęć, pozyskiwanie opinii od lokalnych klientów, mających na celu poprawę pozycji i widoczności wizytówki Google w konkretnej lokalizacji. Fachowo nazywa się to pozycjonowaniem wizytówki Google.
  3. Działania zewnętrze np. tworzenie wzmianek o firmie (Wizytówek NAP) w lokalnych i branżowych internetowych katalogach firmowych, zawierając w nich nazwę firmy, dane kontaktowe, adresowe i opisując działalność firmy oraz jej lokalizację i obszar działania. Fachowo nazywa się to budowaniem i poszerzaniem świadomości marki w katalogach firmowych.

Pozycjonowanie lokalne – od czego mam zacząć?

Jeżeli zdecydowałeś się na pozycjonowanie lokalne – świetnie! Teraz czas na zwiększenie widoczności strony internetowej i wizytówki Google w lokalnych wynikach wyszukiwania. Od czego zatem zacząć i czego nie możesz pominąć, ponieważ od tego zależy Twój sukces?

  • Ostrożnie wybierz lokalne słowa kluczowe, na które będziesz pozycjonował stronę i wizytówkę Google. Bez tego ani rusz. Genialnym narzędziem jest darmowy planer słów kluczowych od Google. Staraj się wybierać te słowa, które są wyszukiwane przez użytkowników i zawierają nazwę lokalizacji, w której chcesz być wysoko np. pralnia Szczecin.
google planer słów kluczowych

Kolejnym etapem jest dodanie ich do monitoringu np. pozycję i widoczność wizytówki Google możesz mierzyć w narzędziu Surfer Local a stronę np. w SeoStation.

jak sprawdzić pozycje firmy w google mapy
  • Teraz zostało Ci już tylko pozycjonowanie wizytówki Google, pozycjonowanie strony i tworzenie katalogów biznesowych. Są to bardzo rozległe tematy na osobne artykuły o nich i o ich strategii, ale poniżej zostawiam Ci listę narzędzi, które mogą okazać się bardzo pomocne w tych procesach, na które trafisz też w momencie zgłębiania konkretnych tematów:
  1. Pozycjonowanie i monitorowanie wizytówki Google oraz lista katalogów z firmami: Surfer Local
  2. Pozycjonowanie strony www: Surfer SEO, Narzędzia do pomocy w tworzeniu treści oparte o sztuczną inteligencję.
  3. Monitorowanie strony www: SeoStation, Google Search Console

Co jeszcze warto wiedzieć o pozycjonowaniu lokalnym?

Ważne jest, aby pamiętać o spójności informacji o firmie w internecie. Firma powinna mieć spójne informacje o niej w wyszukiwarce Google, w mediach społecznościowych, w wizytówce Google i wszelkich innych miejscach, gdzie może być widoczna dla potencjalnych klientów. Tylko wtedy klienci będą w stanie łatwo i szybko znaleźć informacje o firmie, co przełoży się na wzrost sprzedaży. W dodatku brak spójności może wpływać na to, że efekty z pozycjonowania lokalnego będą dużo słabsze.

Ile trwa pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne jest procesem, który może trwać od kilku tygodni do kilku miesięcy. W zależności od tego, jak szybko Twoja strona i wizytówka będzie reagować na działania i z jakiego punktu będziesz rozpoczynał swoje działania, wynik może być widoczny w ciągu kilku tygodni lub kilku miesięcy. Wszystkie powyższe działania są niezbędne do osiągnięcia wysokiej pozycji w lokalnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google i Google Maps. Im więcej czasu i wysiłku poświęcisz na pozycjonowanie lokalne, tym lepsze będą Twoje wyniki – na 100%.

Podsumowanie

Teraz już wiesz, czym jest pozycjonowanie lokalne, na czym polega, od czego zacząć i jak różni się od pozycjonowania ogólnokrajowego. Teraz jedyne co musisz zrobić to zacząć! Jestem przekonany, że ten artykuł to dobry start dla Ciebie i będziesz z sentymentem go wspominał. Powodzenia!

Autor:

Sebastian Żarnowski. Jestem CEO w Surfer Local. Od ponad 5 lat działam w branży marketingu internetowego z dużym naciskiem na pozycjonowanie lokalne i wizytówki Google. Jestem twórcą narzędzia Surfer Local do pozycjonowania i monitorowania wizytówek Google, z którego korzystają właściciele firm z całego świata. Uwielbiam ciszę, spokój, naturę i podziwianie piękna naszego terenu Beskidu
Niskiego.
Sebastian Żarnowski

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Scroll to Top