Analityka internetowa jest kluczowa, jeśli nasz biznes działa online. Analityka internetowa, zwana również analityką webową albo analityką digitalową, opiera się na zbieraniu i analizowaniu danych o zachowaniu użytkowników na naszej stronie internetowej. Zebrana w ten sposób wiedza służy do wprowadzania poprawek na witrynie albo procesie pozyskiwania użytkowników. Jeśli zastanawiasz się, czy podejmowane przez Ciebie działania reklamowe są skuteczne lub chciałbyś dowiedzieć się, co powstrzymuje Twoich potencjalnych klientów przed dokonaniem zakupu lub zamówieniem usługi, to analityka internetowa może dać odpowiedź na Twoje pytania. Sprawdź, na czym polega i jakie korzyści możesz z niej czerpać!
Czym jest analityka internetowa?
Analityka internetowa to w pierwszej kolejności gromadzenie szczegółowych i obszernych danych o zdarzeniach, które mają miejsce na naszej stronie internetowej z udziałem jej użytkowników. Dane ilościowe można uzupełnić jakościowymi. Dzięki nim możemy wyciągnąć odpowiednie wnioski, a następnie przedstawić odpowiednie rekomendacje które pozwolą na poprawę konwersji na stronie.
Oczywiście w celu zbierania i analizowania danych wykorzystywany jest szereg narzędzi. Najpopularniejsze są te, które oferowane są przez firmę Google, czyli Google Analytic (obecnie skrypyt Google Analytics wdraża się przez Google Tag Managera, który jest również bezpłatny). Oczywiście nie są to jedyne rozwiązania, które stosują analitycy internetowi.
Często wykorzystywane są również programy do nagrywania sesji użytkowników i tworzenie tzw. map cieplnych. Dzięki nim realna ocena zachowania użytkowników może być znacznie dokładniejsza. Możesz na przykład ustawić najważniejszy przycisk w miejscu, w którym najczęściej użytkownicy zatrzymują wzrok.
Często elementem składowym takiej analizy jest również ocena technicznego stanu serwisu, czyli między innymi szybkości ładowania się strony czy dostosowania jej do urządzeń mobilnych. W czasach, gdy większość ruchu w Internecie generowana jest przez mobilnych użytkowników tego rodzaju błędy mogą doprowadzić do znacznego zmniejszenia naszych przychodów. Stąd z całą pewnością warto cyklicznie przeprowadzać odpowiednie analizy, zwłaszcza gdy wprowadzamy nowe produkty, zmiany na stronie lub decydujemy się na kolejną kampanię reklamową.
Analityka internetowa w praktyce
Aby zrozumieć idee analityki internetowej warto prześledzić ją na przykładzie. Jeśli nasza strona oferuje suplementy diety powinniśmy sprawdzić przede wszystkim, kto najczęściej ją odwiedza. Załóżmy, że będę to kobiety w wieku 25-45 z większych miejscowości. Ta informacja pozwala nam na ustawienie kampanii reklamowych w social mediach lub Google Ads nakierowaną właśnie na te grupę docelową.
Jednocześnie możemy zweryfikować, które produkty cieszą się największą popularnością i to właśnie na nie przeznaczyć większy budżet kampanii reklamowej, by mieć pewność jej skuteczności. Jednocześnie możemy zweryfikować, które produkty w naszej ofercie generują najmniejszy zysk i zastanowić się dlaczego tak jest. Być może sama oferta wymaga poprawy lub usunięcia, albo po prostu opis produktu jest błędny. Jeśli nasza strona generuje zakupy na komputerach, ale na telefonach już nie, to być może mierzymy się z problemem z wersją mobilną, który warto sprawdzić (tutaj można pokusić się nawet o Audyt użyteczności skoncentrowany właśnie na wersji mobilnej). Możliwości analizy jest nieskończenie wiele. Analityk internetowy jest w stanie analizować szczegółowo lejki sprzedażowe, by sprawdzić, gdzie tracimy największą grupę klientów. Jest też w stanie wskazać nam, który kanał przyciąga do naszej strony najwięcej użytkowników.
Analityka internetowa – jakie daje korzyści?
Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, to nie wiesz, czy jest skuteczne. Ta zasada doskonale sprawdza się w życiu i biznesie. Analityka internetowa, dzięki profesjonalnym narzędziom, które wykorzystujemy w Conversion.pl pozwala nam w czasie rzeczywistym ocenić efekty naszych działań. Dzięki niej wiemy, z których kanałów pozyskiwania użytkowników zrezygnować, ponieważ nie przynoszą nam żadnych korzyści, wiemy również, w które produkty i źródła ruchu warto wpompować więcej budżetu. Zdobyta wiedza pozwala nam na poprawę współczynnika konwersji i zwiększenie zysków. Jednocześnie dobrze przeprowadzona analiza umożliwi nam wyeliminowanie błędów na stronie, które mogą nas wiele kosztować. Warto zatem przeprowadzać ją regularnie i z pomocą fachowców.