Jeśli posiadasz stronę internetową, to sam fakt, że
jest ona responsywna to za mało. Nie wystarczy pozytywnie „przejść” popularnego
testu Google, który podpowie nam czy nasza strona jest dostosowana do urządzeń mobilnych. Nie mam oficjalnych danych, jak się ma procentowo przeglądanie stron internetowych na monitorach komputerów i laptopów w stosunku do urządzeń mobilnych, ale dla przykładu na jednej z moich stron gdzie średni miesięczny ruch to około 30 000 unikalnych użytkowników,
liczba wejść właśnie z urządzeń mobilnych to prawie 60% ruchu. Dużo, a liczba ta będzie cały czas rosła.
Oprócz responsywności należy zadbać o to aby była przejrzysta, intuicyjna, szybka.Dziś kilka wskazówek jak dostosować stronę internetową pod urządzenia mobilne. Zaczynajmy.
1. Unikaj dużych bloków tekstowych.
Zobacz jak mało powierzchni w porównaniu z ekranem komputera jest na ekranie smartfona. Wąziutki ekran sprawia, że na raz widzimy bardzo mało. I często żeby dokopać się do tego czego szukamy np. numeru telefonu musimy sporo przeskrolować kciukiem po ekranie. Dlatego pierwsza rada: unikaj dużych bloków tekstowych, nie lej tzw. wody. Pisz konkretnie.
Dziel bloki tekstowe, zostawiając pomiędzy nimi przerwę w postaci pustego pola bądź
wstawiaj nagłówki, stosuj ikony graficzne. Nie oszukujmy się, tylko znikomy procent (jeśli nie promil) przeczyta każde zdanie na Twojej stronie internetowej.
Istnieje tzw. zasada podwójnego czytelnictwa. Użytkownik
strony internetowej (zwłaszcza młody) nie czyta tekstu tylko skanuje wzrokiem stronę internetową, jego
wzrok zatrzymuje się jedynie na nagłówkach, pogrubieniach i grafikach. Dlatego wyeksponuj najważniejsze informacje w tych właśnie miejscach. Nie łudzę się, że większość przeczyta ten tekst od deski do deski, ale to co najważniejsze w tym wpisie jest pogrubione lub zawarte w nagłówkach.
Jeśli nawet przeskanujesz tylko wzrokiem ten artykuł, wyniesiesz z niego najważniejsze informacje.2. Zamieść najważniejsze informacje na samym początku.
A taką informacją może być chociażby numer telefonu. Odnosi się to szczególnie do firmowych stron internetowych. Bardzo często użytkownik szukając pilnie kontaktu do Twojej firmy lub konkretnej usługi np. hydraulika, wyciąga telefon, i wpisuje słowa kluczowe. Dlatego umieść numer telefonu na początku swojej strony, możesz go nawet „przykleić”, by podążał wraz z przewijaniem strony. I koniecznie sprawdź, czy nie zakrywa zbyt dużo powierzchni na ekranie.
3. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, umieść na stronie wyszukiwarkę.
O ile na ekranie komputera łatwo użytkownikowi ogarnąć wzrokiem kilkanaście produktów i znaleźć ten który szuka, to na smartfonie może być trudniej. Z tego powodu warto umieścić wyszukiwarkę i podpiąć kilka filtrów wyszukiwania.
4. Przejrzyste menu
Intuicyjne i przejrzyste menu to podstawa, zwłaszcza jeśli masz rozbudowaną w strony i podstrony witrynę. Pamiętaj również o kontrastowych kolorach czcionek i tła menu.
5. Szybkość wczytywania
Jak przyśpieszyć stronę internetową opartą o WordPress pisałem już obszernie w jednym z moim wpisów, który możesz przeczytać
tutaj. Nic tak nie irytuje jak długo wczytująca się strona internetowa, a wg. badań, jeśli trwa to ponad 4 sekundy użytkownik opuści ją i nigdy nie wróci. Prędkość wczytywania się strony internetowej możesz sprawdzić
pod tym linkiem. Jak widzisz dostosowanie strony internetowej nie jest trudne, warto sobie zdać sprawę z małej powierzchni ekranu i umieścić najważniejsze informacje w widocznym miejscu oraz skupić się na szybkości wczytywania się witryny.
Zwłaszcza że od lipca 2018 to dla Google bardzo ważny czynnik przy pozycjonowaniu stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Warto też osobiście sprawdzić na kilku różnych urządzeniach, czy nasza strona wyświetla się prawidłowo, ponieważ test Google nie zawsze jest miarodajny. Jeśli masz jakiekolwiek pytania zostaw komentarz.