W ostatnim wpisie pokazałem 4 rzeczy, które warto podpatrzyć i skopiować od Starbucks w swojej firmie. Dziś niejako będzie kontynuacja tamtego wpisu, z tą różnicą, że
pokażę najlepsze pomysły od McDonald’s, które warto wdrożyć w Twojej firmie.1. Spójrz jak funkcjonuje Twoja firma z każdej perspektywy.
Żeby utworzyć lokal McDonald’s należy odbyć roczny staż w jednym z lokali tej globalnej sieci. Staż, który zaczynasz od najniższych stanowisk. Po to by mieć rozeznanie jak funkcjonuje firma od „kuchni”. Jak przenieść tą lekcję do Twojej firmy? Warto czasem „zejść” ze stołka i zobaczyć jakie są problemy z perspektywy innych stanowisk w firmie np. czy kolejki przy kasie nie są zbyt duże, i być może warto stworzyć nowe stanowisko, czy wydawanie towaru nie trwa zbyt długo i być może warto zatrudnić nowego magazyniera. Warto również słuchać klientów, bo są oni skarbnicą wiedzy co należy udoskonalić w funkcjonowaniu firmy. W Polsce jest chyba za wcześnie na takie myślenie. Niestety, większość właścicieli firm uważa, że wie lepiej i nie ma sensu słuchać swoich pracowników, czy zwykłych klientów. Przykład? Np. sieć salonów meblowych AGATA. Marketing, PR na najwyższym poziomie, za to obsługa przy wydawaniu mebli na magazynie „leży i kwiczy”. Zbyt mało pracowników na magazynie w stosunku do tych na sklepie. Zamiast siedzieć na naradach w zamkniętych pomieszczeniach i analizować tabelki w Excelu, wystarczy wyjść, kupić sofę i sprawdzić jak funkcjonuje sklep.
2. Strategia cenowa.
Pisałem o tym trochę przy wpisie o Starbucks. W McDonald”s są produkty na których gigant nie zarabia. Są to zestawy 2 for you, czyli np. frytki i hamburger po 6 zł. Po co więc są im te produkty, skoro nie zarabiają? Bo zwykle jak przyjdzie klient to kupi nie tylko zestaw 2 for you, ale także inne produkty i Mc D. i tak zarobi. Pomyśl więc co możesz zaoferować swojemu klientowi w dobrej cenie. Zarobisz oferując mu inne produkty.
3. Daj coś extra
W przypadku Mc D. są to zabawki w zestawach Happy Meal, baloniki w lokalu, plac zabaw dla najmłodszych, czy okazjonalne szklanki. Pomyśl czym mógłbyś zaskoczyć swojego klienta i jaka dać mu wartość dodaną? Może to być jakiś nieoczekiwany gratis, bombonierka, czy kupon rabatowy. Coś czego się nie spodziewa, a Ciebie wyróżni na tle konkurencji. Takie drobiazgi naprawdę cieszą i są doskonałe wizerunkowo.
4. Obsługa klienta
Pisałem już o tym w punkcie 1. Zobacz jak to jest w Mc’u. Obsługa ma być szybka. Wszystko funkcjonuje płynnie. Postaw się w roli klienta, co można udoskonalić by Twoja sprzedaż była płynna, intuicyjna. Zawsze jest coś co można poprawić, udoskonalić. Masz pytania? Zostaw komentarz. Jeśli masz problem z marketingiem w swojej firmie, czy budowie strony internetowej napisz do mnie biuro@zakladaniestronwww.pl